Dr. Sandra Danneil
Office:
Emil-Figge-Str. 50 , Room 0.415a
Tel:
+49 231 755 8209
E-Mail:
sandra.danneil@tu-dortmund.de
Office hours:
Donnerstag, 14:00 - 15:00 und nach Terminvereinbarung per Mail
Current Courses – WS 24/25:
// 'We all float down here' – The Reception of Stephen King (HS)
// The History of Horror Cinema (PS)
-
(Horror) Film Studies, New Media Studies, Auteur- & Genre Theory
-
Television Studies, Complex TV & Seriality
Edited Volumes:
- What We Missed (New and Selected Poems in English, German and French), Translation. Sandra Danneil, ed. Karen Head, author. Iris Press, 2024. Link
Monographs / Textbooks:
- Trick, Treat, Transgress: The Simpsons' Treehouse of Horror as a Popular-Culture History of the Digital Age. Marburg: Schüren, 2021. Link
Articles in edited volumes:
- Danneil, Sandra. [Review Essay], Adapting Margaret Atwood – THE HANDMAID’S TALE and Beyond. Shannon Wells-Lassagne & Fiona McMahon, Eds. Palgrave Macmillan, 2021. In: Arbeiten aus Anglistik and Amerikanistik (AAA), 47:1 (2022).
- „’This is not a test.‘ – Die Spielplätze von kultureller Angst und politischem Zeitgeist im Purge-Universum“. Christian Hißnauer [et al.], Hg. Dystopien in Serie. Springer VS 2024, 209-238. Link.
- „Zur Neuordnung des Final Girl – #MeToo und Geschlecht im Post-Slasher Halloween (2018)“. P. Felsch, A. Rauscher und M. Stiglegger, Hg. John Carpenter: Horror und Apokalypse. Deadline 2024. Link.
- „Lachen ohne Ende...Die Simpsons als transgressive Selbstüberbietung.“ Nesselhauf, Jonas & Markus Schleich (Hg.). Quality-TV. Die narrative Spielwiese des 21. Jahrhunderts?! (Konferenzband der Komparatistik, Universität des Saarlandes). Münster: LIT Verlag, 2014, 133-148.
Current projects
--
Past projects
April 2020 - September 2024 | Dreisprachiges Übersetzungsprojekt mit Studierenden der Amerikanistik | Translating the the Poems of Karen Head
September 2020 - 2021 | Vorbereitung zur Veröffentlichung der Dissertationsschrift beim Marburger Schüren Verlag
Mai 2018 | Orga / Durchführung | ”FrankenReads:“ An International Celebration of the 200th Anniversary of Mary Shelley’s Frankenstein on Halloween 2018 // Gemeinschaftsprojekt der TU Dortmund mit der Pauluskirche Dortmund
April 2012 - April 2021 | Co-Orga / Durchführung | Ruhr PhD Forum in American Studies | RuhrCenter of American Studies // Graduiertenkolleg in Kooperation mit der UAR
Seit Februar 2023 | Ehrenamtliches Engagement als Journalistin bei DIE NORDSTADTBLOGGER
Seit Oktober 2020 | TU Dortmund | PostDoc / WiMi am Lehrstuhl Amerikanistik bei Prof. Dr. Walter Grünzweig / Prof. Dr. Randi Gunzenhäuser
September 2020 | TU Dortmund | Verteidigung der Dissertationsschrift zur Erlangung der Doktorwürde, Note: Summa cum laude (0,7) | Titel der Arbeit: »Trick, Treat, Transgress – The Simpsons' Treehouse of Horror as a Popular-Culture History of the Digital Age«
Oktober 2019 – Mai 2020 | TU Dortmund | Vertretung WiMi am Lehrstuhl Amerikanistik bei Prof. Dr. Walter Grünzweig
Seit März 2018 | ZHB | Zentrum für Hochschulbildung Bereich Fremdsprachen | ständiges Mitglied im DSH-Prüfungsteam (Interviews, Workshops)
Seit September 2017 | VHS Witten Herdecke | Honorardozentin für Senioren im Fach Englisch A2/B1
April 2012 – September 2020 | TU Dortmund | WiMi für Cultural- and Media Studies am Lehrstuhl für Amerikanistik bei Prof. Dr. Randi Gunzenhäuser // Schwerpunkte: Mittelbaustelle in Forschung, Lehre, Studienberatung, Academic Advisory / Exchange Coordinator UAR, Akademische Selbstverwaltung & Gremienarbeit, Dokumentation, DTP-Realisation & Gestaltung
Januar 2012 – März 2012 | TU Dortmund | Wissenschaftliche Hilfskraft (WHF) am Lehrstuhl für Literaturwissenschaft (Germanistik) bei Emeritus Prof. Dr. Ute Gerhard
- Ehrenamtliche Journalistin bei Die Nordstadtblogger
Juni 2024 | Vortrag | "Der Simpsons Couch Gag: Ein experimenteller Raum für Animationskultur" \\ "Gelber wird's nicht – 35 Jahre Die Simpsons" (Ausstellung im Studio B & Schauraum: Comic + Cartoon der Stadt- und Landesbibliothek Dortmund).
---
Dezember 2022 | Sandra Danneil erhält den Preis für die Beste Dissertationsschrift der Fakultät Kulturwissenschaften.
---
Mai 2021 | Zoom-Vortrag mit Randi Gunzenhäuser | ”Travels between Pre-Digital and Digital Media: Hypermedia – Repurposing – Remediation” \\ Transformations between the Written, the Visual, and the Auditory | Ringvorlesung der Fakultät Kulturwissenschaften
Mai 2021 | Zoom-Vortrag | “The Simpsons’ Treehouse of Horror: The Strange Site(s) of Gothic Television” \\ POPmec Digital Conference | 50+ Shades of Gothic: Screening the Gothic House | Madrid, Spanien
Juli 2019 | Vortrag | “American (Treehouse of) Horror Story: The Simpsons, Genre, and the Archaeology of the Gothic“ \\ Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Amerikastudien (DGfA): “Popular Culture” | Universität Hamburg
Halloween 2018 | Lesung / Vortrag | „‘The Pinnacle of Everything’— Frankenstein als kulturelle Echokammer“ | FrankenReads: 200 Jahre Mary Shelleys Frankenstein | Festakt des Instituts für Anglistik/ Amerikanistik in der Pauluskirche, Dortmund
März 2018 | Moderation | “’Hip-Hop is the People:’ Inaugural European Hip-Hop Studies Network Meeting” | IBZ Dortmund
November 2017 | Konzeption / Gestaltung / DTP-Realisation | Internationales Fred Wander Symposium 2017 der Fakultät Kulturwissenschaften \\ Flyer, Poster, Tagungsbroschüre
Mai 2017 | Vortragsreise / Austausch | ERASMUS Dozentenmobilität Universitat Autònoma de Barcelona
November 2016 | Vortrag | ”Framing America – The Rhetorics of Animated Seriality“ \\ 43rd International AAAS Conference \\ America Through The Small Screen: Television and its Transformations | Universität Innsbruck
September 2016 | Vortrag / Panel-Discussion | ”The Pleasure of Unpleasure in the Female Abject Body – Martyrs Revisited“ \\ 2016 fatal film feast kiel
Juli 2016 | Vortrag | ”Bodies of Unpleasure“ \\ Embodiment, Perception, And Critical Practice Conference | Ruhr-Universität Bochum
Mai 2016 | Vortrag | ”Trick, Treat, and Transgress: The Comedy of The Simpsons’ Treehouse of Horror“ \\ Comedy and Critical THought: Laughter as Resistance? | University of Kent Interdisciplinary Conference
Januar 2016 | Vortrag | ”Framing Comic Transgression – The Rhetorics of The Simpsons“ \\ Ruhr PhD Forum in American Studies of the UAR | Ruhr-Universität Bochum
Juli 2015 | Organisation/Moderation | „German Angst – Filmpremiere im ROXY KINO Dortmund“ | FILMGESPRÄCH MIT DEM REGISSEUR UND AUTOR JÖRG BUTTGEREIT | Kulturwissenschaftlicher Gastvortrag
Januar 2015 | Vortrag | ”’Laugh Is A Many-Splintered Thing’: The Simpsons and Transgressive Comedy“ \\ Ruhr PhD Forum in American Studies of the UAR | Technische Universität Dortmund
Oktober 2014 | Vortrag | ”Liminal Spaces in the Carnivalesque – The Simpsons as Animated Transgression“ \\ Transgressive Television – Politics, Crime, And Citizenship in 21st-Century American TV Series | International Conference University of Vienna
Januar 2014 | Vortrag | ”Never-ending Laughter: The Simpsons and Transgressive Self- Surpassing“ \\ Ruhr PhD Forum in American Studies of the UAR | University of Duisburg-Essen
Oktober 2013 | Vortrag | ”Comedy as the Unpopular – Liminality in The Simpsons“ \\ Unpopular Culture Int. Conference by the JFK-Institut, Berlin and the Amerika-Institut, LMU München | Amerika Haus München
September 2013 | Vortrag | ”Lachen ohne Ende – The Simpsons als transgressive Selbstüberbietung“ \\ Quality-TV: Die Narrative Spielwiese des 21. Jahrhunderts | Komparatistentagung Universität Saarbrücken
Juni 2013_1 | Laudatio/Orga | „Viva Con Agua oder wie Kultur in Wasser transformiert wird“ \\ Gastvortrag Marcel Eger (Ex FC St. Pauli/ Non-Profit Aktivist) | VIVA CON AGUA e.V., Hamburg | Ringvorlesung Berufsfeld Kulturwissenschaft | TU Dortmund
Juni 2013_2 | Laudatio/Orga | „Wie wenig hat Casting mit Fischfang und Heidi Klum zu tun? Der Beruf des Casting Directors“ \\ Gastvortrag Iris Baumüller (BVC) IFS Köln | Ringvorlesung Berufsfeld Kulturwissenschaft | TU Dortmund
Juni 2013_3 | Laudatio / Orga | „Zum Lachen ins Büro – Stromberg und die Comedyindustrie. Vom lustig schreiben leben.“ \\ Gastvortrag Ralf Husmann, Romanschreiber und Drehbuchautor der Pro7-Serie Stromberg, Köln| Ringvorlesung Berufsfeld Kulturwissenschaft | TU Dortmund
Mai 2013 | Laudatio / Orga | „Von der Straße in den Raum – Als Streetart-Galleristin in Dortmund“ \\ Gastvortrag Dani Bekemeier, 44309StreetArtGallery Dortmund | Ringvorlesung Berufsfeld Kulturwissenschaft | TU Dortmund
Januar 2013 | Vortrag | ”Liminal Spaces in the Carnivalesque – The Simpsons as Animated Transgression“ \\ Ruhr PhD Forum in American Studies of the UAR | TU Dortmund
SS 2024 | Playing (in) the Dark: Introduction to Horror Video Games (HS) / No(w) Futures: Dytopian Worlds Past & Present (PS)
WS 2023/24 | Introduction to American Literary & Cultural Studies (Group B); 'It's Mom's Fault' – The History of Gynaehorror Cinema
SS 2023 | Introduction to American Literary & Cultural History (Group A + B); Soundtracks of Fear – Music in the Horror Film (International Summer School, HS)
WS 2022/23 | Introduction to American Literary & Cultural Studies (Group A); "The Darkness of Tomorrow?!" — Dystopia in Film & TV Series; Intensivseminar: Margaret Atwood
SS 2022 | Introduction to American Literary & Cultural History (Group B); Horror Noir — A Transnational History of Blackness in Horror Cinema (HS)
WS 2021/22 | Introduction to American Literary & Cultural Studies (Group B); The Monster Under Your Bed — Horror and the Gothic in Children’s and Youth Fiction (HS)
SS 2021 | Introduction to American Literary & Cultural History (Digital, Group B); “What scares me is what scares you.” — The Cinema of John Carpenter (Digital, 2HS); Intensivseminar: Editing the Poems of Karen Head — Part III
WS 2020/21 | Introduction to American Literary & Cultural Studies (Group B); “Want a balloon?” – The Reception of Stephen King (Digital, 2HS); Intensivseminar: Translating the Poems of Karen Head — Part II
SS 2020 | “A word after a word after a word is power.” — The Texts of Margaret Atwood (PS); ”Be afraid. Be very afraid.” – A Transnational Film History of Horror, 1930-2020 (2PS); Intensivseminar: Translating the Poems of Karen Head – Part I
WS 2019/20 | Introduction to American Literary & Cultural Studies (Group B & G); Intensivseminar: “Vom Comic Book zur Graphic Novel” (mit anschl. Studentisches Symposium im STUDIO B der Stadt- und Landesbibliothek im Januar 2020);
SS 2019 | ”The decade that just won’t die”: The Past and the Present of ’80s Cinema (ISP, PS);
WS 2018/19 | Introduction to American Literary & Cultural Studies (Group B)
SS 2018 | The Transnationality of Gothic Television (PS); Intensivseminar: “Cowboys & Indianer – A Transnational History of the Western” (Gemeinschaftsprojekt von Lehrenden und Studierenden der TU Amerikanistik mit dem Museum f. Kunst- und Kulturgeschichte MKK Dortmund)
seit FEBRUAR 2018 | ENGLISH FOR SENIORS \\ «Brush Up Your English» | Englisch auf dem Niveau A2/B1 — VHS Witten / Herdecke
WS 2017/18 | Introduction to American Literary & Cultural Studies (Group A);
SS 2017 | Comedy, Genre, Transgression: THE SIMPSONS and THE TREEHOUSE OF HORROR (2PS);
WS 2016/17 | Introduction to American Literary & Cultural Studies (Group A)
SS 2016 | Screening the ‘Real’: Documentary Cinema in Germany and the U.S. (ISP, 2PS);
WS 2015/16 | Introduction to American Literary & Cultural Studies (Group A); Intensivseminar: Body Genres
SS 2015 | The Cinema of Unpleasure – Feel Bad Film, New Extremity, and the Unwatchable (2PS)
WS 2014/15 | Introduction to American Literary & Cultural Studies (Group A); Intensivseminar: The City Through the Media
SS 2014 | The Spectacle of Violence – Revenge in Films (2PS); Intensivseminar: Translating Walt Whitman’s 1855 Leaves of Grass;
WS 2013/14 | Introduction to American Literary & Cultural Studies (Group B)
SS 2013 | Film & Television in a Transatlantic Context (Blockseminar, 2PS); Intensivseminar: Cultures of Liminality & Transgression
WS 2012/13 | Film Theory – An Introduction through the Senses (2PS); Transgressive Humor — 21st Century Television- and Film Comedy at the Boundaries of Good Taste (2PS)
Masterarbeiten
WS 2024/25
- Céline Benfer: "'Fear is a disease. Hope is its cure.' Cosmic Optimism in Stephen King's IT" (working title). [Forthcoming]
- Céline Puritz: "Authoritarian Horror and Crime Dystopia in The Purge: Election Year" (working title). [Forthcoming]
SS 2024
-
Lara Henkel: “Revisionist Ballads in Contemporary Young Adult Literature: A Literary Analysis of Suzanne Collins’ The Ballad of Songbirds and Snakes” (Note 1,0) [Zweitgutachter: Burak Sezer]
-
Leonie Kosmecki: “’Some doors should never be opened’: Gothic Motifs and Revisionist Heroism in Neil Gaiman’s Coraline” (Note: 2,3) [Zweitgutachter: Sascha Pöhlmann]
- Sabrina Fehring: “The Rise and Fall of the Queen Bee – Gendered perspectives of Female Rivalry in the Pretty Little Liars universe” (Note 1,0) [Zweitgutachterin: Randi Gunzenhäuser]
WS 2023/24
- Nele Raffenberg: “Where Horror Lives – Haunted Houses Across Popular Media” (Note: 1,3) [Zweitgutachterin: Randi Gunzenhäuser]
Bachelorarbeiten
SS 2024
- Julia Güntzel: "'A great man – in the true sense of the word.': Corporate Masculinity and Family (as) Business in the HBO Drama Series Succession" (Forthcoming) [Zweitgutachterin: Sarah Reininghaus]
-
Julian Tran: ”From Text to Television: Netflix’s Adaptation Strategies & Anthony Doerr’s All the Light We Cannot See (2014)” (Note: 1,7) [Zweitgutachter: Alexander Dunst]
- Franziska Langenberg: ”J-Horror and the Monstrous Feminine: Tales of Demonic Possession and Pregnant Bodies in the Silent Hill Franchise” (Note: 1,0) [Zweitgutachter: Sascha Pöhlmann]
SS 2021
- Sabrina Carolin Fehring: “‘La vie est belle‘ – Representations of Romance and Nostalgia in the US-American Series Emily in Paris” (Note: 1,0) [Zweitgutachterin: Randi Gunzenhäuser]